torsdag 3 november 2011

Salt print


Under den här veckan har jag haft workshop i alternativa fotoprocesser.
Bilden överom är framkallad med salt print. En process som användes under mitten av 1800-talet.

Kort sammanfattat är pappret behandlat med saltlösning och silvetnitrat (om jag minns rätt..) som gör att pappret blir känsligt för UV-ljus. Ursprungligen är den här bilden digital, invertad till ett svartvitt negativ i photoshop och utprintad på ett A4 OH-papper. Negativet hade jag tejpat fast i pappret (därför finns det en ljusrand där på nedre kanten) och sedan under UV-ljus i ca 5 minuter. Därefter tar sköljningen och fixeringen en hel del tid.

Roligt och intressant. Om jag skulle ha möjlighet är den här processen en som jag gärna skulle jobba viadare på.

4 kommentarer:

  1. Har ibland funderat på att det skulle vara intressant att "förbereda" ett negativ med hjälpa av sådant man hittar i hemmet. Man behöver typ en syra o en bas väl, så borde inte vara omöjligt...
    Claus

    SvaraRadera
  2. Wow, vad coolt! :) fin bild!

    SvaraRadera
  3. Claus, man har framkallat bilder med de mest konstiga ämnen (bl.a. urin....) så omöjligt är det inte :)

    SvaraRadera
  4. Nice, kanske man sku testa nångång :D
    Claus

    SvaraRadera